MAISA MAJAKKA
Maisa Majakka (s.1989) on syntynyt, asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän kuvaa figuratiivisissa, keraamisissa veistoksissaan usein ihmisiä, erityisesti tyttöjä ja naisia. Teoksissa viitataan taiteilijan omien kokemuksien lisäksi todellisiin paikkoihin, aikalaiskokemuksiin ja tunnistettaviin populäärikulttuurin hahmoihin. Majakkaa innoittavat arkiset vapauden kokemukset, nuoruuden kiihkeä transformatiivisuus sekä emotionaalinen ambivalenssi ja oikukkaat tunteet, kuten halu olla jossain ja samalla halu päästä pois. Narratiivi on selkeä, mutta avoin katsojan tulkinnalle.
Majakka on työskennellyt keraamisten materiaalien parissa yli kymmenen vuoden ajan. Hän valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemian kuvanveiston opetusalueelta keväällä 2022. Hänen teoksiaan on ollut esillä aktiivisesti yksityis- ja ryhmänäyttelyissä sekä Suomessa että ulkomailla vuodesta 2018 lähtien. Hänen teoksiaan on Valtion, Helsingin taidemuseon (HAM), Vantaan taidemuseon, Päivi ja Paavo Lipposen säätiön, HUS:in sekä Suomen Taideyhdistyksen kokoelmissa.
@maisamajakka
https://maisamajakka.com
TEOKSET
Etkot
Lasitettu kivitavara, lysterit, 44x33x34 cm
2023
Bimbo Summit
Lasitettu kivitavara, keramiikan siirtokuvat, lysterit, 38x39x39 cm
2023
Laskut
Lasitettu kivitavara, keramiikan siirtokuvat, lysterit, hopea, kristalli
55x44x38 cm
Tyttöjen vessa
Lasitettu kivitavara, keramiikan siirtokuvat, lysterit
40x21x27cm
We go out on Friday night & We come home on Saturday morning
Lasitettu kivitavara, keramiikan siirtokuvat, lysterit
24x24x17 cm
2022
Kosminen pissis
Lasitettu kivitavara, keramiikan siirtokuvat, lysterit
24x15x11 cm
2022
Tytöt terassilla
Lasitettu kivitavara, keramiikan siirtokuvat, lysterit, 80x65x34 cm
2023
Yön kimaltava kruunu
Lampun runko, ketju, lasitettu posliini, 35x42x42 cm
2023
Kapakkatriptyykki
Lasitettu keramiikka, keramiikan siirtokuvat, lysterit, paneelit x 3 (47x77cm)
2023
Yö lapsuudesta
Lasitettu keramiikka, keramiikan siirtokuvat, lysterit, 29x29 cm
2023
After party
Lasitettu kivitavara, lasitettu posliini, lasipurkki, korvakorukoukut, 12x50x25 cm
2022
Nuorten näyttelyn teoskokonaisuuteni oli alun perin tarkoitus tutkiskella melko laajasti suomalaista, päihtymyshakuista juhlakulttuuria, siinä lähivuosikymmeninä nähtyjä muutoksia ja omaa suhdettani aiheeseen. Minua kiinnostavat nautintoaineiden käyttöön liittyvät tilat, rituaalit ja ehdollistuminen: Kemiallinen vapaalle vaihtaminen ikään kuin kytkimenä, jonka voi kääntää asennosta toiseen. Työskentelyprosessin edetessä katseeni on kiinnittynyt erityisesti juhliviin ja juoviin naisiin ja tyttöihin. Olen pohdiskellut naisille tarjottuja rooleja: kenellä on oikeus bilettää, miten ja missä määrin? Mitä inhimillisiä tarpeita juhliminen tyydyttää? Kuinka suuri osa juhlimisen tuottamasta ilosta on sitä romantisoivan kulttuurin aikaansaamaa illuusiota?
Teoskokonaisuudesta on muotoutumassa jonkinlainen oodi yölle, sen kaikille puolille, päättyi se sitten onnellisesti tai ei. Veistäessäni olen ajatellut liminaalitilaa, joka aukeaa railona kahden päivän väliin mahdollistaen villin yön. Alkuillasta ovat nähtävillä ihmisten voimakkaimmat, kiillotetuimmat versiot, loppuillasta taas toisinaan kamalimmat, naamioiden alta paljastuneet, tai pehmeimmät: yön uuvuttamat ja sille antautuneet. Olen ajatellut juhlimista radikaalina itseilmaisuna, mutta myös enemmän tai vähemmän hienovaraisena itsetuhoisuuden muotona. Joidenkin kohdalla arjen ja juhlan raja hämärtyy, eikä jäljelle jää silloin aina kumpaakaan. Alkoholin ominaisuuksiin psykoaktiivisena aineena kuuluu itsekontrollin vähentäminen. Estottoman hauskanpidon lisäksi yöelämässä esiintyy myös toisiin ihmisiin kohdistuvaa aggressiota ja rajanylityksiä. Öisin juodaan shotteja ja tanssitaan, mutta myös soitetaan ambulansseja. Naisten vessassa on jonkun hyväsydämisen sinne perustama laatikko, josta tarvitseva kanssajuhlija voi ottaa ponnarin, kondomin tai päänsärkypillerin ja jättää halutessaan seuraavalle kävijälle jotain. Solidaarisuudesta huolimatta yö on usein juuri naisille kaikkein vaarallisin. Kun joku tekee jotain pahaa jollekin toiselle, seuraa moraalinvartijoiden kommentteja, jotka kohdistuvat usein väärään henkilöön.
Näissä teoksissa katselen lempeästi nukkuvaan stadiin rakastuvia, toistensa tukkaan pillittäviä ja kotimatkalla pakkasessa hoilaavia tyttöjä. Viimeistään aamunkoitto selvittää väsyneiden juhlijoiden päät ja kuljettaa heidät kohti seuraavaa päivää, voittamattoman yön jälkeistä krapulaa ja hybriksen kuolemaa.
Kuvat:
Henkilökuva - Patrik Rastenberger
Teoskuvat - yksityiskohtia teoksesta Bimbo Summit, 2023, lasitettu kivitavara, Maisa Majakka